Hva er Nasjonale Kampanjer?
Nasjonale kampanjer er en årlig plan som samler LAGs lokallag, arbeidsgrupper og utvalg rundt sentrale temaer og saker som organisasjonen prioriterer i løpet av året. Målet er at alle i LAG lærer mer om disse temaene og sakene, samt som å gjennomføre informasjonstiltak og arrangementer, både lokalt og nasjonalt. Gjennom Nasjonale Kampanjer ønsker LAG å påvirke dagsorden til debatten om Latin-Amerika i Norge.
Hva består Nasjonale Kampanjer av?
Det handler om temaer og saker som LAG setter opp på første plass i prioriteringsliste til solidaritetsarbeid med Latin-Amerika. Derfor må disse temaene og sakene begrunnes med utgangspunkt i en grundig politisk analyse, og kobles til LAGs politiskpåvirkning og aktivisme i 2019. Det er spesielt viktig å koble Nasjonale Kampanjer til Latin-Amerikauke og brigade arbeid i 2019.
LAG må ha minst et tema og en sak som skal prioriteres i løpet av året. Et eksempel på en mulig sak er Hydro-saken og situasjonen i Barcarena. Det er en sak som kan kobles til overordene temaer som LAG har jobbet mye med som norske investeringer i utlandet, miljø og utvikling, rettigheter til urfolk og etniske grupper, og den konkrete situasjonen i Brasil etter valg av Bolsonaro som president. Det er en sak som den hjemkommende Brigade kan jobbe med, en sak som har allerede skapt mye oppmerksomhet i Norge, som kan skape aktivisme, allianser og som er aktuell i vårt arbeid med politiskpåvirkning. Andre eksempler på mulige saker er rettsaken om drapet på Berta Caceres i Honduras, abortlov og kvinnerettigheter i Argentina eller Mapuches kamp i Chile.
Et eksempel på et mulig tema er "Utviklingen av demokratiet i Latin-Amerika". Dette er et tema som kan omfatte både Mellom- og Sør-Amerika, en negativ utvikling som går inn i temaer som utviklingen av høyreekstremisme, militarisering av samfunn i flere land, forverret menneskerettighetssituasjon, og tilbakeslag for de sosiale endringene som alternative regjeringer har kjempet frem i regionen i de siste 20 årene. Et åpent, men konkret tema som alle i LAG kan koble til hverdagsaktivisme. Andre eksempler på mulige temaer er migrasjons og menneskerettigheter, IIRSA-plan, norske investeringer i Latin-Amerika og urfolksrettigheter.
Vi har også fått et brev fra MST (vår samarbeidspartner i Brasil) som lister noen saker de mener solidaritetsorganisasjoner bør prioritere i sitt arbeid med Brasil i 2019:
- Jobbe for å politisk isolere dagens regjering gjennom nasjonale kampanjer og legge press på nasjonale myndigheter.
- Rette søkelys på kriminaliseringer av MST og de politiske kampene som gjennomføres av sosiale bevegelser i Brasil.
- Jobbe med kampanjen «Lula Libre» gjennom å styrke og etablere internasjonale komiteer for «Free Lula» i flere land.
- Internasjonalisering av “la Asociación de Amigos y Amigas de la ENFF”.
Når LAG bestemmer sine saker og temaer til Nasjonale Kampanjer kan organisasjonen bruke sine ressurser til arrangementer, informasjonstiltak, invitere gjester fra Latin-Amerika, i tillegg til å planlegge Latin-Amerikauke.
Alle forslag til Nasjonale Kampanjer er velkommen!
Send dine forslag før 11. januar til dagligleder@lagnorge.no eller diego@lagnorge.no